top of page

צמיחה מתוך משבר - על משברים ושינויים גדולים בחיים




צמיחה מתוך משבר - על משברים ושינויים גדולים בחיים

מי מאיתנו לא דיבר פעמים רבות על הצורך שלו לשנות? לשנות את חייו, את הגישה שלו, את מקום העבודה, את מקום מגורים ועוד שפע של רצונות וכמיהות לשנות את מה שיש. מבחינה פילוסופית עמוקה הקיים נושא עימו גם חלומות ורצונות על דברים שאינם. לפעמים גם מודעות לא עוזרת ליכולת שלנו לשנות וקיים פער עצום בין המחשבות שלנו והרצונות שלנו ובין העשייה הממשית כדי לשנות באמת.

הרבה פעמים החרדה שמעוררת המחשבה כי אכן דברים ישתנו, מחברת אותנו אל תחושת אי הוודאות, ואנחנו שואפים לתחושת ביטחון בעולם שלנו שהוא גם ככה לא תמיד צפוי וברור. המציאות שלנו גם אם לעיתים קשה וגורמת לנו לסבל מוכרת לנו. מה שמוכר לנו מרגיע אותנו כי אנחנו יודעים מה צפוי לנו באותו מעגל שבו אנו נמצאים.

לעיתים קרובות אנחנו פועלים מתוך דפוסים. דפוסים שמגיעים אלינו עמוק מילדנותנו. אנחנו לא תמיד יודעים לזהות מאין ולמה הם מגיעים. אבל מעצם זה שהם מוכרים לנו הם מרגיעים אותנו, גם התגובות של הסביבה כלפיהם צפוייות לנו מראש. למרות שאנחנו יודעים שהם מזיקים לנו אנחנו ממשיכים לפעול דרכם. במשך שנות עבודתי עם מכורים לסמים ראיתי כיצד המקום הזה של להישאר בדפוס המוכר והידוע גם אם הוא קשה וגורם לסבל עדיף (ברמה הלא מודעת) הרבה פעמים על הפחד מהשינוי שיביא עימו עוד שינויים שיביאו עימם הזדמנויות ומי יודע מה עוד...

רוב השינויים הגדולים מגיעים דווקא מתוך משבר. בזמן משבר תחושת הביטחון מתערערת. נדמה כי רעידת אדמה מתחוללת ומשאירה אותנו חסרי אונים מולה ומול המציאות שהייתה עד כה. נשאר לנו לבחור שוב בין מקום שמאפשר תחושה של שליטה כדי להרגיע את החרדה הגדולה שמגיעה בעקבותיו. השינוי והדחף שלנו לשנות נובע מתוך מקומות עמוקים של תחושה מרגיעה כשאנחנו לוקחים את הדברים בידינו ומשנים.

באופן פרדוכסלי דווקא בזמן משבר הדחף והיכולת לשנות מתחזקים. דווקא אז נפתח צוהר להפוך את הרצונות שלנו לעשות שינויים למעשיים. ההכרח לשנות בא דווקא מתוך הרצון לקחת שליטה בידינו בזמן שהתחושה היא שאין לנו שליטה. כך הפחד לשנות והמשיכה שלנו להישאר במוכר ובידוע מתחלף בתחושה שיש הכרח לשנות. זה קורה משום שהמוכר הופך להיות לא ידוע והדבר היחיד הידוע מתקיים בפעולות שנעשה ובשליטה שניקח לידנו כדי לשנות.

שני משברים גדולים עברתי בחיי ואלה היוו טריגר משמעותי בשינויים גדולים ומהותיים שבאו אחר כך. האחד לפני יותר מעשר שנים וקשור קשר הדוק בהפלה שעברתי כשהייתי בחודש שישי להריוני ובה עשיתי מהפך מבמאית של סרטים תיעודיים וכמי שעבדה בטלויזיה ובתקשורת לעבר לימוד יתואר שני והיותי מטפלת בתנועה. השני - אחרי ניתוח גדול שעברתי שהיה עבורי שבר גדול ובו הדיאלוג שלי עם מוות וחיים השתנה לחלוטין וכל תחושת הארעיות, ההווה והעתיד קיבלו צורה ואופן הסתכלות חדשים. או אז החלטתי שאני עוברת לעצמאות מלאה ומממשת באופן מעשי את החלומות שלי להשמיע את קולי ולתרום לעולם מהידע שלי ומהיעוד שלי כמטפלת בתנועה.

רעידת האדמה מעוררת את החלקים הרדומים לעשייה, והפחד לשנות מתחלף בהכרח לשנות. אז אם נמצאים בתקופת משבר או שיש מסביבכם מישהו קרוב זה הזמן להזכיר לו ולכם את הצוהר שנתפתח ביכולת להתחבר לכוחות ולגשר בין המילים למעשים. . .


bottom of page